Zelfredzaamheid in geval van nood

Help! Ik krijg geen hulp!

Tijdens noodsituaties krijgt de noodcentrale veel oproepen te verwerken. Om mensen niet in de wacht te laten staan, willen we het aantal oproepen drastisch verminderen. Zo kunnen de hulpdiensten ingezet worden waar ze voor dienen: dringende hulpverlening. Zorg ervoor dat je niet hulpeloos bent en bereid jezelf voor op mogelijke crisissituaties.

Een gewaarschuwd man is er twee waard

Wat als er brand uitbreekt in huis? Wat als er een zware storm op komst is? Wat als er zich een gevaarlijk incident voordoet op het industrieterrein?

We kunnen niet alle risico's in de kiem smoren, maar we kunnen ons er wel op voorbereiden. Jij kan er zelf voor zorgen dat de impact op jou, je gezin, je huisgenoten verkleind wordt. Het Nationaal Crisiscentrum, het NCCN, heeft een eenvoudig en handig stappenplan opgemaakt waarmee je een eigen noodplan ontwikkelt.

Via www.mijnnoodplan.be ontdek je welke locaties in huis belangrijk zijn en welke spullen je best blindelings terug kan vinden in geval van nood. Na het doorlopen van de verschillende stappen ontvang je je eigen gepersonaliseerd noodplan via mail. Overloop dat met je gezin en bewaar het op een locatie waar iedereen het kan terugvinden.

Naast een noodplan kan je ook een noodpakket samenstellen. Verzamel de belangrijke spullen vooraf in een reiskoffer of sporttas, zodat je jezelf kan behelpen bij onvoorziene omstandigheden. Een EHBO-kit, een zaklamp, batterijen, GSM-lader, flesjes water, … Vermoedelijk heb je dit allemaal in huis, maar ga je aan alles denken als je onder stress staat? Weet je zoon, dochter of partner waar alles zich bevindt als jij niet thuis bent?

Neem een kijkje op de website van het NCCN voor de nodige info over het noodplan en je noodpakket.

Informatie-overlast

Tijdens een crisissituatie wordt er zeer veel informatie verspreid via verschillende kanalen. Welke kanalen moet je volgen en hoe behoed je jezelf voor desinformatie?

Volg de officiële kanalen om op de hoogte te blijven van correcte en gevalideerde informatie. Het belangrijkste kanaal is Be-Alert. Via deze weg worden dringende richtlijnen zeer snel verspreid naar alle betrokkenen tijdens een noodsituatie. Ben je nog niet ingeschreven? Schrijf je dan nu meteen in via: www.be-alert.be.

Verder worden in Beringen de Facebookpagina, de website en onze app steeds up-to- date gehouden. Via deze kanalen krijg je informatie van de hulpdiensten die actief betrokken zijn bij de crisis. Zo zal bijvoorbeeld de brandweer informatie geven over de rookwolk die ontstaat bij een brand en zal de Federaal Gezondheidsinspecteur informatie kunnen geven over het mogelijk aantal slachtoffers.

Behoed jezelf voor desinformatie! Tijdens een crisis worden er veel meningen en stellingen verspreid via sociale media. Deze kunnen, al dan niet intentioneel, zorgen voor misbegrip van de situatie, paniek, angst en dergelijke meer. Deel zelf ook geen berichten indien je niet 100% zeker bent over de waarheid van het bericht. Je kan feiten eenvoudig zelf controleren door bijvoorbeeld de bron en de auteur te controleren. De eenvoudigste oplossing voor dit probleem is dat je enkel de officiële kanalen volgt. Achter deze kanalen zit een professionele communicatiedienst, aangestuurd door de betrokken hulpverleningsdiensten en stadsdiensten.

Wil je meer weten over desinformatie? Neem hier een kijkje.

Zelfredzaamheid "prepper"

Je hoeft geen schuilkelder te graven of een jaarvoorraad aan blikvoeding aan te schaffen. Denk wel na over jouw initiële reactie op een noodsituatie en vrijwaar de hulpdiensten voor de échte noodgevallen.

In 't kort

  • Laat de noodcentrale 112 vrij voor échte noodgevallen
  • Bereid je voor:
    • Maak een eigen noodplan
    • Stel je eigen noodpakket samen
  • Informeer je via de juiste kanalen