Een passie voor onderwijs
Ik had de nominatie voor de Week van de Duurzame Gemeente totaal niet zien aankomen! Zelf was ik toevallig terecht gekomen op de school SBS Koersel. Daar waren ze opzoek naar vrijwilligers die konden helpen met de noodopvang en activiteiten voor leerlingen tijdens de lockdown. Ik ben net afgestudeerd als leerkracht secundair onderwijs voor de vakken Engels en Project Kunstvakken. Dankzij mijn vrijwilligerswerk in Koersel kon ik ervaring op doen en de school helpen. Lesgeven is een passie voor mij. Kinderen en jongeren nieuwe vaardigheden en kennis aanleren geven mij voldoening.
Samen met de leerlingen hebben we tijdens mijn vrijwilligerswerk dansjes gemaakt, gedichten en ‘bouwstenen’ ter voorbereiding van de proclamatie op het einde van het schooljaar. Toen ik vertrok ontving ik heel wat bedankjes en tekeningen van leerlingen. Door deze appreciatie van zowel de school als de kinderen, blik ik erg voldaan terug naar deze ervaring. Zo denk ik er zelfs aan om een extra opleiding te volgen als leerkracht lager onderwijs.
Gendergelijkheid is een belangrijke SDG
Als lid van de LGTBQ-community hecht ik veel belang aan het thema gendergelijkheid. Zo gaf ik in het verleden al lezingen over ‘aseksualiteit’. Een seksuele oriëntatie die bij veel mensen nog onbekend is en waar veel vragen rond heersen. Het is een thema dat ik bespreekbaar wil maken. Ook in mijn lessen tracht ik waar mogelijk belang te hechten aan dergelijke thematieken. Zelf besef ik, onder meer door eigen ervaringen, hoe jongeren in de knoop kunnen liggen met hun geaardheid of seksuele oriëntatie. Ze hebben vaak de handvaten niet of netwerk om antwoorden te vinden. Hieraan wil ik zeker mijn steentje bijdragen in de samenleving.
Als leerkracht wil ik zoveel mogelijk duurzaamheid, in de brede zin van het woord, aan bod laten komen in de klas.