Veelgestelde vragen

Voor welke producten kan ik zonder afspraak langskomen?

  • huisvuilzakken voor medische redenen (op voorschrift)
  • huisvuilkalender
  • antireclamesticker
  • jouw aangevraagde “gele affiche”
  • akten, attesten en documenten die door jou zijn aangevraagd
  • stadsplan
  • documenten afgeven op vraag van een dienst
  • parkeerkaart 3,5 ton
  • afhalen documenten op vraag van een dienst
  • kortingsbon sterilisatie kater of kattin (na online aanvraag)
  • gewonnen cadeaubonnen

Wat is een spoedproduct van de dienst burgerzaken?

Voor enkele producten van de dienst burgerzaken kan je een spoedprocedure opstarten als je het product dringend nodig hebt. 

  • Elektronische identiteitskaart (eID): een dringende procedure kost 120,00 euro, een spoedprocedure met gecentraliseerde levering kost 150,00 euro. Meer info: Elektronische identiteitskaart (eID) Belg
  • Reispas (paspoort): een dringende procedure kost 220,00 euro (-18 jaar) en 250,00 (18+), een spoedprocedure met gecentraliseerde levering kost 280,00 euro (-18 jaar) en 310,00 euro (18+). Meer info: Reispas - (Internationaal) paspoort
  • Kids-ID: een dringende procedure kost 110,00 euro, een spoedprocedure met gecentraliseerde levering kost 140,00 euro. Meer info: Kids-ID
  • Elektronische vreemdelingenkaart: een dringende procedure kost 120,00 euro, een spoedprocedure met gecentraliseerde levering kost 150,00 euro. Meer info: Elektronische vreemdelingenkaart

Wat kan ik in het Thuisloket aanvragen?

Via het Thuisloket kan je 24 op 24 verschillende attesten (vb. samenstelling van gezin), documenten (vb. reistoelating minderjarige of uittreksel strafregister) en andere zaken (vb. vergunningen en premies) aanvragen zonder naar het Stadhuis te komen.

Ik kan niet op mijn afspraak aanwezig zijn. Wat nu?

Als je niet op jouw afspraak aanwezig kan zijn, moet je die annuleren. Ook als je nadien een eerdere afspraak kan boeken. Annuleren kan op het nummer 011 43 02 11 tijdens de openingsuren van het Stadhuis of via de afspraakbevestiging die je gekregen hebt bij de online afspraak.

Moet ik voor elk product een aparte afspraak maken?

Als je voor meerdere producten een afspraak wil maken, dan moet je deze apart selecteren. Wanneer dit niet kan, is de combinatie niet mogelijk. Je kan bijvoorbeeld tegelijkertijd een paspoort en een elektronische identiteitskaart aanvragen. Een huwelijksaangifte en een paspoort tegelijkertijd kan niet, dit zijn verschillende loketten.

Voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart en rijbewijs na verlies, is er een combinatieafspraak mogelijk.

Wil je een afspraak maken voor meer dan 1 persoon? Dat kan als je dit kiest bij het maken van de afspraak. Je kan niet een afspraak maken voor 1 persoon en met meerdere personen naar de afspraak komen.

Ik wil mijn tegoed huisvuilzakken ophalen. Kan dat op het Stadhuis?

Nee, je kan enkel op het Stadhuis terecht voor medische huisvuilzakken op voorschrift, voor een geboorterol, defecte huisvuilzakken of een omruiling (vb. 1 grote rol voor 2 kleine) en om je huisvuilzakken in te ruilen voor Slimmesorteerpunten.

Jouw tegoed kan je ophalen in de verschillende verdeelpunten in Beringen.
Meer info: Tegoed huisvuilzakken - verdeelpunten

Ik verhuis naar Beringen. Hoe geef ik mijn adreswijziging aan?

Als je in Beringen komt wonen of als je binnen Beringen verhuist, moet je jouw nieuwe adres binnen de acht werkdagen aangeven. Je geeft jouw adreswijziging digitaal aan via het Thuisloket.

Lukt dit niet online? Bel voor een afspraak naar 011 43 02 11 tijdens de openingsuren van het Stadhuis.
Meer info:  Adreswijziging - aangifte

Welk product kan ik op afspraak met een volmacht afhalen?

  • afhalen van PIN- en PUKcode
  • activeren en afhalen van een eID of vreemdelingenkaart (niet voor kaarten met vingerafdrukken)
  • afhalen van een reispas
  • activeren en afhalen van een Kids-ID
  • aanvragen en/of afhalen van een uittreksel strafregister (niet voor een model 596.2)
  • afhalen van een (voorlopig) rijbewijs
  • aanvragen en afhalen van aktes en/of attesten

Ik heb een oproepingskaart gekregen voor een nieuwe identiteitskaart. Hoe moet ik deze termijn interpreteren?

Je maakt zo snel mogelijk een afspraak met de dienst burgerzaken. Door de drukte op de dienst, kan het zijn dat de termijn niet altijd haalbaar is om de afspraak te maken. Het is vooral belangrijk om de vervaldatum op je kaart zelf te controleren. Deze staat op de voorkant links onderaan.

Kan ik op het Stadhuis een pasfoto laten maken?

Nee, voor pasfoto’s moet je bij fotografen in Beringen of omliggende gemeentes zijn.

Zijn klasfoto’s ook goed voor een Kids-ID of eID?

Nee, klasfoto’s voldoen niet aan de voorwaarden:

  • formaat pasfoto is 35 mm x 45 mm (b x h)
  • lengte van het gezicht (van kin tot kruin) tussen 31 mm en 36 mm
  • je moet recht in de camera kijken met een neutrale uitdrukking en gesloten mond (uitgezonderd kinderen jonger dan zes jaar)

Bekijk hier de voorschriften voor foto's.

Moet ik ook een pasfoto meebrengen voor de Kids-ID van mijn (pasgeboren) baby? 

Ja, voor elke Kids-ID heb je een pasfoto nodig. 

Moet mijn kind aanwezig zijn bij de aanvraag van een Kids-ID? 

Ja, de Kids-ID wordt aangevraagd door de ouder met het ouderlijke gezag, de voogd, de pleegouder of de verantwoordelijke van de pleeginstelling. Kinderen moeten de persoon die de aanvraag doet vergezellen. 

Moet ik bij de aanvraag van de reispas van mijn kind zijn? 

Ja, -18-jarigen moeten vergezeld worden door de ouder met het ouderlijke gezag, de voogd, de pleegouder of de verantwoordelijke van de pleeginstelling.  

Kan ik met cash betalen op het Stadhuis?

Ja, dat kan. Maar je betaalt bij voorkeur met bancontact.

Ik wil graag iets zeggen over (het verloop van) mijn afspraak. Waar kan dat?

Complimentenformulier
Meldingen en klachten