Toegankelijke haltes

Stad Beringen wil tegen 2030 minstens de helft van de haltes van het openbaar vervoer toegankelijk maken.
Daarvoor past de stad de komende jaren verschillende haltes langs gemeentewegen aan, terwijl de Vlaamse overheid hetzelfde doet langs de gewestwegen.
Zo voeren we het Masterplan Toegankelijkheid uit dat Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters eind 2020 lanceerde.
Het stadsbestuur werkt hier dus actief aan mee en ondertekende ook het charter Masterplan Toegankelijkheid.

Nu de vloot van De Lijn bijna helemaal toegankelijk is, maken we ook werk van toegankelijke op- en afstapplaatsen.
Het Masterplan Toegankelijkheid heeft als doelstelling 50% toegankelijke haltes op het nieuwe kern- en aanvullend net.
Dat is een flinke inhaalslag, want nu zijn maar 12% van de haltes in Vlaanderen zelfstandig toegankelijk voor mensen met een motorische beperking.
En op maar 6% van de haltes liggen er geleidelijnen voor blinden en slechtzienden. De Lijn maakt zich sterk dat na deze ingreep 70% van de reizigers een toegankelijke rit zal kunnen maken. De haltes op de nieuwe Hoppinpunten zouden allemaal toegankelijk moeten zijn, zodat iedereen vlot kan overstappen.

Mijn bus, mijn vrijheid
Je vlot kunnen verplaatsen is een basisvoorwaarde om jezelf te kunnen ontplooien, zelfstandig te zijn en anderen te ontmoeten.
Daarom moeten het ontwerp, de uitbating en het beheer van het openbaar vervoer rekening houden met de noden van reizigers die niet of moeilijk mee zouden kunnen zonder toegankelijk vervoer.
Als je een motorische beperking hebt of blind of slechtziend bent, kan je je vaak alleen maar zelfstandig verplaatsen met toegankelijk openbaar vervoer, zeker voor afstanden die je niet te voet of met een rolstoel kan afleggen.

En iedereen heeft voordelen bij een toegankelijke omgeving. Er zijn tal van omstandigheden waarbij ieder van ons die nodig heeft.
Denk aan op- en afstappen met een kinderwagen of beladen met boodschappen. Of aan een herkenbare overzichtelijke inrichting. 
Die helpt mensen met een visuele beperking, maar is ook handig als je gehaast bent of met je gedachten ergens anders zit.

Coachingstraject
Tijdens de periode 2021-2025 coacht Inter,  het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid en Universal Design, dertig gemeenten via een jaartraject bij de opmaak van een actieplan Masterplan Toegankelijke haltes.
Stad Beringen gaf zich op en werd in 2022 geselecteerd.

Bij de aftrap van het traject legden we samen het aantal aan te passen haltes vast.
In een volgende fase bekijken de toegankelijkheidsexperts van Inter op wat er het terrein moet gebeuren om die doelstellingen te halen.

Als gebruiker krijg je ruim de kans om je mening te geven.
Zo horen we graag van jou waar de nood aan toegankelijke haltes het hoogst is. 
Graag jouw mening geven? Dat kan hier.

Na het veldwerk maakt de stad, met de hulp van Inter, een actieplan om de doelstellingen voor 2030 te kunnen behalen.
Voor iedere nieuwe toegankelijke halte ontvangt de stad 5.000 euro ondersteuning.

De nodige aanpassingen
Nieuwe haltes leggen we zo veel mogelijk toegankelijk aan.
Maar waar nodig passen we ook bestaande haltes aan of leggen we ze volledig opnieuw aan.
De haltes krijgen een verhoogd perron voor een gemakkelijke instap en een aanrijdbare boordsteen.
Zo kan de chauffeur de bus vlak langs de halte zetten, waardoor er nauwelijks een opening is tussen het perron en het voertuig.
Ook als rolstoelgebruiker zal je het perron makkelijk kunnen gebruiken en voor wie blind of slechtziend is, komt er geleiding.
Verder zorgen we voor een goede verharding en vermijden we drempels of werken deze weg.
Daarbij letten we op dat we alles netjes integreren in de omgeving en dat we rekening houden met fiets- en voetpaden, parkeerplaatsen en inritten.
Geen kleine klus, maar zeker de moeite waard.