Spoorwegbruggen

Sinds maart 2019 is Infrabel bezig met de elektrificatie van de spoorlijn tussen Hasselt en Mol.
Dit heeft verschillende voordelen:

  • meer mogelijkheden (meer capaciteit en meer comfort) voor de reizigers
  • draagt bij tot een betere stiptheid
  • is milieuvriendelijk

De brug aan de Koerselsesteenweg wordt vervangen door een nieuw exemplaar, want de huidige brug is onvoldoende hoog voor een elektrische trein met bovenleiding.
De huidige brug heeft bovendien veel onderhoud nodig.

WAT ZAL ER VERANDEREN?
De nieuwe brug wordt breder met een fysieke afscheiding van voet- en fietspaden.
Omwille van onder andere veiligheids- en kwaliteitsredenen werd door Infrabel beslist om de nieuwe brug ter plaatse te bouwen.
De oude brug zal volledig afgebroken worden en de nieuwe brug wordt ter plaatse opgebouwd.
De nieuwe brug, in beton, zal bestaan uit 2 overspanningen.
De eerste en grootste overspanning is als overspanning over de beide sporen, de tweede overspanning van 6 meter is voorzien om een eventuele ongelijkgrondse kruising te kunnen maken voor de fietssnelweg die op langere termijn gepland is langs de spoorlijn tussen Hasselt en Mol, onder de Koerselsesteenweg door.
De breedte van de brug wordt vergroot naar een correcte wegindeling volgens de recentste richtlijnen.
Hierbij wordt de rijweg fysiek afgescheiden van voet- en fietspaden.
Deze verbreding komt ook het voetgangersverkeer tussen de treinperrons en de stationsparking ten goede aangezien de oversteek over de sporen via deze brug verloopt.