Kunstkapellekestour

De Kunstkapellekestour verbindt 18 kapellen met een permanent kunstwerk en/of gedicht.
13 lokale kunstenaars en 2 dichters hebben hiervoor inspiratie gehaald uit de kapel en haar omgeving.
Het resultaat is een unieke fietstocht van wel 47 km lang die je doet stilstaan bij de kapellen in het straatbeeld.

De fietsroute vind je op https://tiny.cc/tourartistiek

Met dit kunstzinnig kapellekesproject wil stad Beringen de kapellen op haar grondgebied in de kijker zetten als waardevol klein historisch erfgoed. 
Vorig jaar kon iedereen via het participatieplatform Allemaal Beringen kapellen in Beringen nomineren.
Nadien volgde nog een publieksstemming en een screening door de stedelijke diensten. Zo kwamen uiteindelijk de 18 kapellen uit de bus. 
De kunstwerken bevinden zich zowel binnen als buiten de kapel en variëren van schilderkunst over beeldhouwkunst tot textiel- en installatiekunst.
Ze zijn overdag steeds zichtbaar. Aan enkele kapellen voorzien lokale dichters ook gepaste poëzie. 

De deelnemende beeldende kunstenaars zijn Ann Diepvints, Cecile Agten en Nanouchka De Spiegeleer, Conny Degens, Fien Cox, Herwig Nulens, Gwen Rotsaert, Johan Oyen, Hilde Belmans, Stefan Elsen, Jos Vanden Eynde, Leonora Verhoeven, Myriam Goris. Daarnaast kan je genieten van poëzie van Kristel Dewaele, Edith Oeyen en Paul Frison († 2020). 

Een overzicht van alle kapellen en hun kunstwerken vind je via tiny.cc/tourartistiek

Kapel Beekstraat-Paalsesteenweg 

Paalsesteenweg 56 

Kunstenaar: Ann Diepvints (Dépôt Albert) 

Geschiedenis
De kapel werd opgericht in opdracht van toenmalig pastoor-deken Joris Hombroux uit dank voor de bescherming van Beringen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
In 2007-2008 werd de kapel gerestaureerd in opdracht van deken Marcel Meysen. 

Beschrijving kunstwerk Ann Diepvints
Welkom in onze kapel! Stap binnen en voel de gastvrijheid en gezelligheid die onze ruimte uitstraalt. 
Met sereen licht en aangekleed in eigentijdse, klassieke en rijkelijke stoffen, allen zorgvuldig geselecteerd om een harmonieus geheel te vormen. Dat is onze kunst! www.depot-albert.be 

Kapel Onze-Lieve-Vrouw van Rust 

Bremstraat 87 

Kunstenaars: Cecile Agten en Nanouchka Despiegeleer 

Dichter: Kristel Dewaele  

Geschiedenis
De rechthoekig gecementeerde bakstenen kapel dateert uit de 19de eeuw. De kapel is gewijd aan de Onze-Lieve-Vrouw van Rust, zoals ook blijkt uit het geschilderd opschrift boven de deur.  

Beschrijving kunstwerk Cecile Agten en Nanouchka Despiegeleer 
De ziekte van Parkinson speelde een bepalende rol bij de bouw van de kapel. Op 11 april is het ‘Wereld Parkinson Dag’. Vele bloemen staan dan volop in bloei, waaronder ook de tulpen. Een rood-witte tulp is het wereldwijde symbool voor deze ziekte. De kapel van O.L.V. van Rust werd van bij de oprichting omringd met lindebomen. Daarom werd het kunstwerk, de tulpen en het schilderij met de lindebloesems, uitgewerkt in verschillende tinten groen die de rust accentueren. Parkinson is iets van elke dag. Vandaar dat het kunstwerk ook het hele jaar aanwezig blijft. 

Gedicht Kristel Dewaele
Even een hoekje om, 
brengt mij op deze plaats waar ik mijn wandeling onderbreek en mijn gedachten laat dwalen. 
Even in mezelf gekeerd wat mediteren, 
een gebedje doen, een kruisje slaan. 
Even nadenken over wat was wat is en wat komen zal.  

Kapel Onze-Lieve-Vrouw van Rust 

Heerbaan 200 

Kunstenaar: Conny Degens 

Geschiedenis
De rechthoekig gecementeerde bakstenen kapel dateert uit de 19de eeuw. De kapel is gewijd aan de Onze-Lieve-Vrouw van Rust, zoals ook blijkt uit het geschilderd opschrift boven de deur. 

Beschrijving kunstwerk Conny Degens 
Onze-Lieve-Vrouw van Rust richt zich op Maria, de moeder van Jezus, als een bron van innerlijke vrede en spirituele rust voor gelovigen. Ze weerspiegelt het verlangen van mensen naar rust te midden van de uitdagingen van het leven en hun vertrouwen in Maria als bemiddelaar voor deze vrede.  Onze lieve vrouw is zo afgebeeld dat ze rust uitstraalt. Gezien het een tweeluik is, is ervoor gekozen om bijna 2 identieke werken te schilderen zodat ook dit rust uitstraalt. Om de werken, die geschilderd zijn met penselen en acrylverf, weersbestendig te maken, werden ze ingepakt in plastiekfolie. Hopelijk vinden jullie ook de rust waar jullie naar op zoek zijn…. Rustgevende groetjes. 

Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand 

Korspelsteenweg x Poelakkerstraat 

Kunstenaar: Conny Degens 

Dichter: Edith Oeyen 

Geschiedenis
De altaarkapel, ter hoogte van het kruispunt van de Korspelsesteenweg – Poelakkerstraat – Molenaarstraat, is toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand. De kapel dateert van 1851 en valt op door haar relatief grote afmetingen. Toch was de kapel oorspronkelijk niet zo groot. De oorspronkelijke kapel werd na de Eerste Wereldoorlog vergroot op kosten van Maria Theresia Sooghen, echtgenote van de Beverlose notaris Albert Ooms. Ze had beloofd om een bestaande kapel te vergroten indien haar zoon, soldaat, behouden terug zou komen na de Eerste Wereldoorlog. De uitbreiding werd opgetrokken uit cementblokken en is daarom duidelijk te onderscheiden van de oorspronkelijke kapel. 
© Heemkunde Beverlo, “Wees Gegroet... De Beverlose Kapelletjes, een inventaris” (2005). 

Beschrijving kunstwerk Conny Degens
Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand staat voor bescherming, bijstand en troost in moeilijke tijden. Haar beeld blijft een krachtig symbool van geloof en hoop voor miljoenen mensen over de hele wereld. Veel gelovigen geloven dat het bidden tot Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand kan helpen bij het vinden van oplossingen voor problemen en het verkrijgen van goddelijke genade. Het werk beeldt het samen zijn, het samen bidden, het samen geloven abstract uit. Onze-Lieve-vrouw is uitgebeeld met het witte licht en het goud. Er werd gewerkt met olieverf, borstel en palet. Door de vele lagen is het reliëf in dit werk tot stand gekomen.  Kijk en voel de kracht van het samen zijn/ samen geloven. 

Gedicht Edith Oeyen
Hier leeft nog geschiedenis van toen
kunnen we mijmeren 
over hetgeen er ooit was  

al gaan de jaargetijden voorbij 
hier wacht zij steeds op hen 
die hulpeloos tot haar komen  

ben je nu rijk of een bedelaar  
in dit afgebakende groen 
wordt nog vaak een 
Weesgegroet gepreveld. 

Sint-Antoniuskapel 

Heidestraat x Kroonstraat 

Dichter: Edith Oeyen 

Geschiedenis
De altaarkapel in de Kroonstraat is gewijd aan de heilige Antonius, herkenbaar aan het varken waarmee hij vaak wordt afgebeeld. De kapel uit 1680 werd gebouwd in opdracht van de heer van Ham die ook Korspel en omgeving tot zijn bezittingen mocht rekenen. Hij maakte zich zorgen om de varkensziekte die destijds de streek teisterde en hoopte met een kapel voor Sint-Antonius het onheil af te wenden. Het is nu een eenvoudig rechthoekig witgekalkt gebouwtje onder zadeldak. De kapel bevat een zeer mooi en uniek houten retabel uit 1525 met voorstellingen van de Passie van Christus. Verder staan er in de kapel een 14e-eeuws Mariabeeld en een Sint-Antoniusbeeld van omstreeks 1600.
© Heemkunde Beverlo, “Wees Gegroet... De Beverlose Kapelletjes, een inventaris” (2005).
Zie ook: Beringen - Kapel in Korspel - Internetgazet 

Gedicht Edith Oeyen 

Zoveel jaren liep ik hier voorbij 
mijn jeugd slijtend 
zoekend naar wat leven was  

een beeld dat het oog aantrok 

witte muren van onschuld voorzien 
bedelen nog steeds om aandacht  
soms vraag ik me af 
hoeveel pijn schuilt er achter het wit… 

Sint-Apolloniakapel 

Koersel-Dorp x Pastorijstraat 

Kunstenaar: Fien Cox 

Geschiedenis
De kapel dateert van omstreeks 1870 en werd gebouwd door P.J. Vaneerdewegh en door zijn weduwe. De kapel is gewijd aan de heilige Apollonia van Alexandrië († 249), een martelares uit Egypte. Ze is de patrones van de tandartsen en tandtechnici. De heilige Apollonia wordt vaak afgebeeld met een tang in de ene en een palmtak van de martelaren in de andere hand. In de tang zit vaak een tand of kies. Ze wordt vaak aanbeden bij kiespijn. De H. Apollonia is ook de patroonheilige van veel kloosters, begijnhoven en woonzorgcentra. 

Beschrijving kunstwerk Fien Cox ‘Mondvol’
Een eerbetoon aan de heilige Apollonia, patrones van tandartsen.  De twee glas-in-loodramen, gevormd als een mond met tanden, symboliseren haar bescherming van mondgezondheid. Het kunstwerk, ontworpen voor de kapel van H. Apollonia, omarmt het mystieke licht dat door het glas valt, waardoor een magische sfeer ontstaat.
www.instagram.com/fienmc/ 

Kapel van Broekhoven 

Everselstraat x Broekhovenstraat 

Kunstenaar: Fien Cox 

Geschiedenis
De kapel van Broekhoven staat ook bekend als de Smeedkapel. De kapel heeft een kern die mogelijk teruggaat tot de 17de eeuw. Op de Ferrariskaart uit de jaren 1770 staat de kapel weergegeven als 'Chapelle Smeets eijnde'.
Oorspronkelijk bevonden zich in de kapel een Piëta (15de eeuw), geflankeerd door de heilige Genoveva (16de eeuw) en de heilige Rochus (17de eeuw). Deze beelden werden echter in de jaren '70 van de vorige eeuw uit veiligheidsoverwegingen overgebracht  naar de Sint-Pietersbandenkerk in het centrum van Beringen. De beelden zijn hier nog steeds te bewonderen.
Oorspronkelijk had de kapel een wit bepleisterde gevel en een gepikte plint. Het huidige bakstenen gevelparament met hardstenen plint dateert van 1953.
© SPECTRUM collectief bv, Beheersplan Sint-Pieterbandenkerk te Beringen, 2021. 

Beschrijving kunstwerk Fien Cox ‘Emerald Gates’
Bestaande uit twee glasramen in de vorm van groene vlammen, geplaatst langs de deur van de Smeedkapel. Deze ramen zijn gemaakt met glas waarin metaal is verwerkt om een iriserend effect te creëren. De ramen dienen als een poort, die de bezoekers verwelkomt en hen uitnodigt tot verbondenheid met de spirituele essentie van de kapel.
www.instagram.com/fienmc/ 

Kapel van Moerman 

Gladiolenlaan 

Kunstenaar: Fien Cox 

Geschiedenis
De Kapel van Moerman is ook gekend als de kapel Onze-Lieve-Vrouw van de Onbevlekte Ontvangenis. Vroeger stond de kapel op een andere plaats in de buurt. Omwille van een verkaveling in 1980 werd deze heropgericht op deze locatie. De plaquette tegen de gevel herinnert hier nog aan. De ruime kapel bevat de beelden van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes, de heilige Antonius met Kind Jezus en Sint-Lambertus met de jachthoren.
© Kiosk Heemkunde Beringen-Paal, Waar men gaat langs Vlaamse wegen. Paalse kapellen en grotten, 2005. 

Beschrijving kunstwerk Fien Cox ‘Blauwe Plekken’
Als ode aan Onze-Lieve-Vrouw van Onbevlekte Ontvangenis werd een glas-in-loodraam gemaakt voor de Kapel van Moerman. Het raam toont een patroon van blauwe koeienvlekken, een speelse knipoog naar het nabijgelegen veld met grazende koeien. De blauwe tinten verwijzen tegelijkertijd naar Onze-Lieve-Vrouw van Onbevlekte Ontvangenis. 
www.instagram.com/fienmc/ 

Onze-Lieve-Vrouwkapel 

Koerselsesteenweg x Trompetstraat 

Kunstenaar: Gwen Rotsaert 

Geschiedenis
Rond 1655 stond er op deze locatie reeds een kapel in leem opgetrokken. In 1860 werd een bakstenen kapel gebouwd. De kapel, ook wel gekend als de kapel van Koersel, had ernstige vocht- en stabiliteitsproblemen en werd in 2015 gerestaureerd door werkgroep Monumentenzorg Beringen. 

Beschrijving kunstwerk Gwen Rotsaert ‘De Confetti-kapel’
And the rest is confetti. Voel je ware emoties voor alles wat ze waard zijn en laat de pijnlijke momenten als confetti om je heen vallen. Gwen Rotsaert vertaalt dit idee in haar werk, waarbij ze kapellekes –  plekken van rust en bezinning – opfleurt met kleur en vrolijkheid. Haar Bulb-stories, kleine glazen stolpen gevuld met 3D-verhalen, brengen kapellen en patroonheiligen tot leven. Deze moderne glasramen werpen een kleurrijk licht op heilige plekken en nodigen bezoekers uit om zich te verliezen in de verhalen. Met vakmanschap en verbeelding vieren Gwen's creaties de schoonheid van het moment.
www.gwenrotsaert.be 

Onze-Lieve-Vrouw van de Schans 

Hubert Droogmansstraat x Guido Gezellestraat 

Kunstenaar: Herwig Nulens 

Geschiedenis
Oorspronkelijk stond in de Zandstraat te Koersel, naast de witte wijk van Steenveld uit 1946, een boerderijtje waar de familie Byloos woonde. Louis Byloos woonde daar met zijn gezin en had er een kapel voor Onze-Lieve-Vrouw gebouwd. Wanneer er begin 1950 plannen gemaakt werden om de wijk uit te breiden, moest het boerderijtje verdwijnen. Louiske Byloos verhuisde naar de Neerstraat in Stal. Daar richtte hij de kapel ook terug op in zijn tuin.
De woning in de Neerstraat veranderde verschillende malen van eigenaar en de kapel dreigde te verdwijnen. Op initiatief van Natuurpunt en Monumentenzorg Beringen werd de kapel in 2015 heropgericht op de hoek van de H. Droogmansstraat - G. Gezellestraat. De kapel werd in 2016 ingezegend.
©  www.internetgazet.be/beringen/kapel-in-stal-verhuisd.aspx 

Beschrijving kunstwerk Herwig Nulens ‘OLV van de Schans… en route!’
De godsdiensten van het boek probeerden de diep menselijke zoektocht naar zingeving onder controle te krijgen. Kerken en kapellen waren daartoe een handig instrument.
Dit kapelletje lijkt aan die greep te willen ontsnappen en gaat z’n eigen weg. 
Een stil en kleurrijk verzet tegen betekenisloze grijze macht. Een ludieke ontsnapping aan de controledrift. Een dynamische positionering in een complexe en gevaarlijke wereld. Altijd klaar om verder te gaan, naar een gastvrije plek en een warm welkom. 
www.herwig.biz

Onze-Lieve-Vrouwkapel 

Kapelstraat 16 

Kunstenaar: Hilde Belmans 

Geschiedenis
De kapel werd in 1967 gebouwd. Er bevinden zich twee beelden in de kapel: een beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes en een beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Banneux. Tijdens vroegere processies deed deze kapel dienst als rustaltaar.
©  Kiosk Heemkunde Beringen-Paal, Waar men gaat langs Vlaamse wegen. Paalse kapellen en grotten, 2005. 

Beschrijving kunstwerk Hilde Belmans
Collages op gipsplaten, woord en beeld in harmonie. De werken zijn gebaseerd op het hedendaagse beeld in onze wereld.
Conflicten wereldwijd, militair geweld, politiek en macht, met als gevolg vernielingen, pijn, hongersnood en moorden. De mens machteloos op de vlucht.
De klimaatverandering brengt natuur, mens, dier volledig uit balans en zorgt voor onrust en angst. 
Toch stilstaan bij het hedendaagse en positief met al je kracht in geloof en hoop.
Als kunstenaar krijg je inspiratie om hiermee aan de slag te gaan. Het overbrengen van beeld en woord geven de toeschouwer de transparantie en vrijheid van interpretatie. 

Onze-Lieve-Vrouwaltaar 

Zuidstraat x Rozenkransstraat 

Kunstenaar: Johan Oyen 

Dichter: Edith Oeyen 

Geschiedenis
Dit Maria-altaar werd in 1947 opgericht ter nagedachtenis van de slachtoffers van het bombardement op de Zuidstraat. Op 12 mei 1944 bombardeerden Britse vliegtuigen per vergissing het dorp Beverlo in plaats van het Kamp van Beverlo. Er vielen toen bommen op Heppen, Beringen-Mijn en Beverlo. De Zuidstraat werd het meest getroffen. De schade was enorm. 80 burgers overleefden het bombardement niet.
Het huidige Mariabeeld in de kapel stond destijds aan de gevel van de toenmalige lagere school die door het bombardement werd vernield. Het beeld kwam ongeschonden uit de ramp en werd in 1947 onderdeel van de huidige kapel.
© Heemkunde Beverlo, “Wees Gegroet... De Beverlose Kapelletjes, een inventaris” (2005). 

Beschrijving kunstwerk Johan Oyen
80 jaar geleden werd de Zuidstraat gebombardeerd. De zwarte treden verwijzen naar deze zwarte bladzijde. De rode strepen is het onnodige bloedvergieten tijdens oorlogen. Op een aluminiumplaat, waar oorlogsmateriaal van gemaakt wordt, is een schilderij aangebracht die verwijst naar de onschuldige kinderen als grootste slachtoffer van oorlogen. De afbeelding is geïnspireerd door Cogniet uit 1824. Tot slot symboliseert de witte boog samen met het witte Mariabeeld de hoop op een wereld zonder oorlogen. 

Gedicht Edith Oeyen
Daar waar het licht de duisternis breekt
als koeksteen staat te prijken 
waar ooit liefde een uitspreekwoord was 
staat zij nu te schitteren in de bleke maan  

ze wacht op jou vol vertrouwen 
geeft je moed in droeve dagen 
want al is haar eenzaamheid groot 
haar liefde is niet blind 
kom tot op haar in moeilijke tijden. 

Onze-Lieve-Vrouwkapel 

Eindekenstraat x Molenaarstraat 

Kunstenaar: Johan Oyen 

Geschiedenis
De altaarkapel in de Molenaarstraat stond oorspronkelijk tegenover Hoeve Dams in de wijk Eindenken. In 1969 werd de kapel verplaatst naar haar huidige locatie. De kapel werd in 1948 gemetseld door Isidoor Vandermeeren in opdracht van de familie Dams ter vervanging van een vervallen stenen niskapel. 
© Heemkunde Beverlo, “Wees Gegroet... De Beverlose Kapelletjes, een inventaris” (2005). 

Beschrijving kunstwerk Johan Oyen
Het feit dat deze kapel vroeger een grotkapel was, inspireerde Johan om een schilderij te maken van een Mariabeeld in een grot. Dit schilderij werd gemonteerd onderaan achter de pilaren alsof je de grot kan betreden. De stijl is meer een abstracte, vlotte schilderstijl. Het blauwe is een verwijzing naar de typische blauw/witte wimpels die veel gebruikt worden bij dergelijke kapelletjes.  

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdeskapel 

Schippersstraat x Hazelaarstraat 

Kunstenaar: Jos Vanden Eynde 

Dichter: Kristel Dewaele 

Geschiedenis
De kapel is reeds meer dan 100 jaar oud en werd vermoedelijk opgericht door Leopold Volders (°1859 +1927) en Pauline Breugelmans (°1869 + 1948), de oorspronkelijke bewoners van de nabijgelegen hoeve.  
De kapel wordt sinds 1949 onderhouden door de familie Berthels. Tegen 1 mei wordt het kapelletje met beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes tekens opnieuw opgeknapt. Het wordt in de meimaand ook altijd door de familie versierd. 

Beschrijving kunstwerk Jos Vanden Eynde
Pelgrimsstaf en hoed van H. Jacobus. Schelp als symbool voor de pelgrimstochten Santiago de Compostella. De hooivork als symbool voor de hardwerkende bewoners/boeren van de hoeve. 

In ieder van ons leeft een Pelgrim:
De weg van het leven. 
Wandelaar sta stil, ...
ga voort ... jouw pad. 

Gedicht Kristel Dewaele 

Op zoek naar rust in mijn hoofd komen mijn benen in beweging en betreed ik de nabij gelegen straten. 
Waar ik onderweg overweldigd word door spelende kinderen en babbelende buren kom ik op dit punt tot bezinning. 
Ik richt mij tot Maria van Lourdes en vraag haar om hulp voor alle mensen die het moeilijk hebben, zowel geestelijk als lichamelijk. 
Ik bid en kom tot het besef dat er zo veel mensen zijn die meer problemen hebben dan ik zelf. 
Ik bid en besef … 

Onze-Lieve-Vrouwkapel 

Brelaarstraat 49 

Kunstenaar: Leonora Verhoeven 

Geschiedenis
De kapel in de Brelaarstraat werd opgericht ter nagedachtenis van pater Robert Carremans, geboren in Paal. Robert Carremans was missionaris in Kongo. In 1962 werd de missionaris, samen met tientallen andere missionarissen, door de Simba's vermoord in Kongolo. De kapel kreeg in 2010 op initiatief van Louis Carremans een grondige restauratie uit respect voor zijn vermoorde oom. 

Beschrijving kunstwerk Leonora Verhoeven ‘Vrouw van Goud’
Mijn inspiratie voor het creëren van het beeld: vrouw. Heb diep gekeken wat een vrouw betekende in onze maatschappij. Een vrouw is een moeder, verzorgster, puurheid, vol innerlijke rust, krachtig en sterk, geeft kleur in je leven. Dus wat je een vrouw geeft, zij maakt het beter en vermenigvuldigt en vergroot wat je haar gegeven hebt! Dus goud waard.  Zo ben ik begonnen met het maken van het beeld. Dit beeld is gemaakt uit polyurethaan en afgewerkt in bladgoud en werd beschermd met vernis. 

Mariagrot

Heusdenseweg 84 

Kunstenaar: Leonora Verhoeven 

Geschiedenis
Een Lourdesgrot of Mariagrot is een kopie van of verwijzing naar de grot van Massabielle bij de Franse stad Lourdes, waar op 11 februari 1858 Maria zou zijn verschenen aan Bernadette Soubirous. Er zijn in heel het land kopieën gebouwd voor de verering van Onze Lieve Vrouwe van Lourdes. De grot kreeg in 2021 een opfrisbeurt door de nabijgelegen bewoners.  

Beschrijving kunstwerk Leonora Verhoeven ‘Het Bankje’
Het bankje is een zitobject waar je even kijkend om je heen en stilletjes zit. Waar je je gedachten de vrije loop kan laten gaan. Waar je helemaal tot rust kan komen, neuriënd een gebed. Eventjes ik en wij alleen. Het bankje staat omringd door bloemen en de natuur waar de insecten vrij zijn. Zo kwam de inspiratie voor dit werk tot stand. De kleur blauw wijst dan weer naar het Mariabeeldje bij de kapel. Het bankje bestaat uit gerecycleerd materiaal wat beschilderd werd met verschillende insecten. 

Onze-Lieve-Vrouw van de Mystieke Roos Klitsberg 

Klitsberg (via Watertorenstraat) 

Kunstenaar: Myriam Goris 

Dichter: Paul Frison 

Geschiedenis
Reeds in 1814 stond er op deze locatie een kapel. De huidige kapel op de Klitsberg dateert wellicht van de periode tussen 1860 en 1870 en werd opgericht door Jef Put. Ze werd opgericht uit dankbaarheid voor de genezing van een veeziekte. Hierna trokken mensen er naartoe om hun veel en stal te beschermen tegen ziektes.
De kapel kreeg meermaals te maken met vernielingen. In 2007 werd de kapel hersteld in zijn huidige toestand en werd er rond de kapel een tweede gebouwtje opgetrokken om het zo beter te beschermen. 
©  Kiosk Heemkunde Beringen-Paal, Waar men gaat langs Vlaamse wegen. Paalse kapellen en grotten, 2005. 

Beschrijving kunstwerk Myriam Goris
De kapel, gewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van de Mystieke Roos, wordt omringd door een veldje van metalen steekrozen, kunstig geplaatst door Myriam. Een prachtige glasmozaïek siert het naambordje. Myriam, die in de buurt van de Klitsberg woont, vindt vaak inspiratie tijdens haar wandelingen in deze omgeving. Haar keuze om het veldje met steekrozen te creëren, is dan ook heel toepasselijk. Het veldje voegt een betoverende sfeer toe aan de kapel, als eerbetoon aan de mystiek van de locatie en de creativiteit van de kunstenares. 

Gedicht Paul Frison
Wanneer ik in Paal
de Klitsberg
naar boven ga
en als een dwerg
tussen die reuzebomen
bij ‘t kapelleke sta
verwonder ik mij totaal
over de kracht
en de pracht
van deze plek telkemaal
‘t Ademt iets mysterieus
zelfs voelbaar religieus
Alles rondom is stil devoot
Terwijl ik neerzit
overschouw ‘k m’n leven
denk ik na over de dood
Dit is de wijze
waarop ik bid 

Kapel Onze-Lieve-Vrouw aan de Staak 

Fonteintjestraat 17, Koersel Kapelleke 

Kunstenaar: Stefan Elsen 

Dichter: Edith Oeyen 

Geschiedenis
De kapel is gekend als bedevaartplek. In 1826 was een man, genaamd Swartelbroeke, verdwaald op de heide van Koersel. Hij had geen drinken meer en dreigde te sterven. Hij riep de Heilige Maria aan en daar ontsprong een bron. Toen hij daarvan dronk, was hij kerngezond. Uit dankbaarheid plaatste hij een staak met een Mariabeeld, het begin van het bedevaartoord.
Het oudste achterste deel van de huidige kapel dateert van 1833. Tegen dit oude gedeelte werd in 1933 een ruim, éénbeukig schip aangebouwd, naar het ontwerp van Karel Gessler. In de kapel zijn kleine glas-in-loodramen aangebracht met simpel gebrandschilderd glas alsook een 18de eeuws drievuldigheidsschilderij. In 1910 werd er ten zuiden van de kapel een Mariapark aangelegd. In het midden van het park werd een Lourdesgrot met bronwater gebouwd.
©  Wikipedia
Zie ook: Kapel Onze-Lieve-Vrouw aan de Staak van 1833 | Inventaris Onroerend Erfgoed 

Beschrijving kunstwerk Stefan Elsen ‘De Pastorale Plaggenhut’
Nadat er zich in 1826 een – wonderbaarlijke – genezing had voorgedaan, werd in 1827 een plaggenhut gebouwd. Dit is een bouwwerk uit leem en twijgen, met plaggen heide bedekt, waarin arme arbeiders op het platteland woonden. Deze plaggenhut fungeerde ook als kapel en vormt het uitgangspunt van dit kunstwerk. 
Het kunstwerk is een monumentaal object in cortenstaal op het snijvlak tussen kunst en architectuur. De vormgeving houdt het midden tussen een klein gotisch kerkje aan de buitenkant en een eenvoudige sobere plaggenhut aan de binnenkant met een bed, tafel en stoel. De transparante constructie heeft iets heel luchtig waardoor er een interactief spanningsveld ontstaat tussen binnen en buiten, verleden en heden. 

Gedicht Edith Oeyen
Langsheen deze baan waar fietsers fietsen 
waar elke ochtend klaarheid komt 
lopen zo nu en dan nog mensen aan  

prevelend in gedachten verzonken 
bidden ze tot haar 
of het nu voor- of najaar is
door het raam sijpelt telkens wat licht  

kaarsen zijn de wakende wakers 
zij bieden bezoekers wat licht 
als ze in hun breekbaarheid tot haar komen.