Tijdens de operatie “MARKET GARDEN”, op 25 september 1944, voerden 7 DAKOTA’s vanuit Evere drie droppings van materieel uit boven Arnhem.
Bij de derde vlucht vlogen ze door zwaar Duits luchtafweervuur. Vier toestellen werden geraakt boven de droppingzone.
DAKOTA KG-449 werd tijdens de terugvlucht in de buurt van Eindhoven opnieuw geraakt, waardoor de linker motor uitviel. Boven Leopoldsburg kreeg hij een derde treffer, vermoedelijk van bevriende troepen.
Piloot Clarc besloot om een buiklanding te maken zonder de wielen uit te trekken en maakte hier een perfecte noodlanding waarbij slechts één bemanningslid licht gewond raakte.
De DAKOTA maakte zijn noodlanding om 19.03 uur. Paal was al bevrijd door de Britten op 6 september. De bevrijders stuurden een voertuig naar de DAKOTA om de bemanning op te halen maar dat reed zich vast in het drassige terrein. Ook een tweede poging mislukte en de bemanningsleden brachten de nacht door in het vliegtuig. De volgende morgen zijn ze te voet naar Paal centrum gestapt.
Om 14.15 uur zijn ze van daar vertrokken met een vrachtwagen richting Evere. Op 26 km van Brussel kantelde hun voertuig tijdens een ongeval en eindigde de rit met één zwaar- en twee lichtgewonden.
Omdat het vliegtuig zo moeilijk te bereiken was besloten de Britten om de DAKOTA op te geven. Het toestel werd achtergelaten zonder bewaking.
Na vier jaar oorlog werd dit vliegtuig de ideale speelplaats voor jong en oud. Iedereen wou ermee op foto gaan.
Door de oorlog was er overal materiaal te kort. Van dit toestel kon men alles gebruiken, het werd snel gesloopt. Het voetstuk van dit monument is één van de vier brandstoftanks van de DAKOTA KG-449.
Na de oorlog heeft die vele jaren gediend als drinkbak voor het vee.
Bemanning Crew:
- Piloot: Fligh Sgt Clark
- Co-piloot: Sgt Garnet-Bottfield
- Navigator: Sgt Seddon
Dropppingdispatchers:
- Cpl Taylor
- Cpl Wright
- Dvr Irish
- Dvr Smith