Beringen ontvangt mooi rapport over stadscommunicatie
Begin januari viel er een brief in de bus van 2000 inwoners met de vraag om aan het grootschalig communicatieonderzoek van stad Beringen, in samenwerking met onderzoeker Eric Goubin aan Thomas More, deel te nemen. Zijn burgers tevreden over de manier waarop we hen informeren? En wat is het imago van onze stad? We ontvingen de onderzoeksresultaten en delen die graag met jou.
Maar liefst 1383 inwoners reageerden op de brief of oproep op sociale media. Een evenwichtige groep van verschillende leeftijden, evenredig verdeeld over de verschillende deelgemeenten, vulde de enquête in waardoor het resultaat representatief is voor alle inwoners.
De meest opvallende conclusies
Mediagebruik
- 96% heeft toegang tot het internet. Oudere internetgebruikers zijn vaak minder vertrouwd met andere toepassingen dan websites, e-mail en bankzaken. Jongeren en 70-plussers zijn dan weer niet zo vertrouwd met de platformen van de overheid.
- Inwoners geven aan een mix van digitale, papieren en mondelinge kanalen te gebruiken. Ouderen vrezen het verdwijnen van gedrukte
kanalen maar we stellen hen gerust: dat zal niet gebeuren. - We hebben een bovengemiddeld bereik via Instagram. Volg ons via @stadberingen.
- Whatsapp wordt goed gebruikt door onze inwoners. Wij bekijken hoe we dit kanaal kunnen inzetten.
De inwoner als klant
- Ongeveer 72% van de respondenten vond 1 of meerdere keren hun weg naar de onthaalbalie van het Stadhuis.
- Telefonisch contact is en blijft belangrijk, zeker voor anderstalige inwoners
Communicatiekanalen
- B-magazine is met een publieksbereik van 91% het belangrijkste communicatiekanaal voor de Beringenaar en wordt bovendien zelfs meer gelezen dan Het Belang van Limburg.
- Inwoners geven aan meer informatie te willen ontvangen over subsidies en premies, wegenwerken en verkeershinder, gezondheid en zorg en beslissingen genomen door de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen. Daarover lezen jullie binnenkort meer! Wens je nu al persoonlijk op de hoogte gehouden te worden van beslissingen door de gemeenteraad? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via communicatie@beringen.be.
- Naast b-magazine zijn ook de LED-borden langs de straten (81%) en de website (78%) de belangrijkste informatiebronnen.
Participatie
- Met bewonersvergaderingen willen we de burger betrekken bij het beleid. 15% geeft aan al een bewonersvergadering te hebben bijgewoond en 36% geeft aan daar interesse in te hebben. De inwoners die hieraan deelnamen zijn tevreden, al zal de stad voorafgaand duidelijke verwachtingen moeten scheppen: ligt het beleid al vast en worden ze hiervan tijdens de bewonersvergadering louter over geïnformeerd of gaat het om een participatief traject waarin de inwoners kunnen bijdragen aan de beslissing? Op het online platform Allemaal Beringen kunnen inwoners ook hun stem uitbrengen, al blijkt dat het platform nog onvoldoende gekend is bij de burger. Neem daarom zeker eens een kijkje op www.allemaalberingen.be.
Beleving en vrije tijd
- De Beringenaar kijkt naar Beringen als een kindvriendelijke, bereikbare en gastvrije stad met een groot vrijetijdsaanbod.
- 2/3 volgt één of meer vrijetijdskanalen (zoals bibliotheek Beringen of de UiT-kalender op de website) en geeft ze een goede waardering van gemiddeld 7,8/10.
- Op vlak van vrijetijdsbesteding wenst de inwoner meer informatie over horeca, het verenigingsleven, erfgoed, activiteiten voor ouderen en winkelen.
- Kwetsbare doelgroepen zoals personen met een handicap vragen om meer aandacht voor een vrijetijdsaanbod op maat, zorgvoorzieningen en parking.