Campagne 'Groeten uit Beringen'

Het campagnebeeld voor onze 'Groeten uit Beringen'-campagne, werd ontworpen door Wim Vandezande van Ink & Rolling.

www.facebook.com/InkandRolling

Ink & Rolling is een drukkerij waar de vakkennis van het ambachtelijk drukken wordt gecombineerd met creatief grafisch design. Enkele jaren geleden creëerde Wim het kaartje ‘Groeten uit Beringen’ met een ‘skyline’ van Beringen. Vandaag gebruiken we zijn postkaart om nieuwe inwoners welkom te heten in onze warme stad en lieten we er totebags van maken.

Omdat we zo een fan zijn van het design dopen we onze all-in zomercampagne met de naam ‘Groeten uit Beringen’. Hoog tijd om de designer dus aan het woord te laten.

Wim, hoe kom jij op het idee om de postkaart ‘groeten uit Beringen’ te maken?

Wim: ‘Het eerste idee was van toen ik 18 jaar was op kamp. Ik wou een kaartje voor mijn lief maken met ‘groeten uit…’ Dus begon ik te schetsen. Het is uiteindelijk een gewoon bestaand kaartje geworden omdat het me niet meteen lukte. Het idee heeft me niet losgelaten, ik wou iets soortgelijks voor onze stad maken. Beringen heeft veel troeven en ik wou ze allemaal op een kaartje hebben. In 2016 is dit kaartje dan ontstaan.”

Wat zien we allemaal in het kaartje?

Wim: “Het kaartje zit heel geografisch en geometrisch in elkaar en toch bekijk je het kaartje best zoals een kind om belangrijke punten te herkennen. Als je Beringen niet kent lijkt het maar een gewoon kaartje van een stad, maar Beringenaren zullen bijvoorbeeld kleine details ontdekken die andere niet zien. De R van The Roxy Theater in Koersel op een gebouw of het klein besje van Blueberry fields. Ook de scoutslokalen van Tervant staan erop, een belangrijk stukje uit mijn jeugd. “

Komt er een update van het kaartje?

Wim: “Ik denk het niet, Beringen blijft groeien maar het kaartje blijft nostalgisch. Dat maakt het voor mij extra mooi. De kleuren van het kaartje wijzig ik wel af en toe. Ik meng zelf de verf en vind het fijn om hierin te experimenteren. Bij sommige kaartjes combineer ik kleuren.”

Wat is er zo speciaal aan de druktechniek die je hanteert?

Wim: “In de jaren ’60 – ‘70 is er een modernere en snellere druktechniek ontstaan en is deze eigenlijk vergane glorie. Toch is er meer en meer vraag naar boekdruk - in de volksmond ‘letterpress’ – en dit door een stom voorval. Een weddingplanner vernoemde deze druktechniek een tijdje geleden eens in het magazine Vogue voor trouwkaartjes en zo is de bal aan het rollen gegaan. Voor deze druktechniek moet je je tijd nemen, als je rusht loopt het zeker mis. Wanneer de machine draait is het eigenlijk de beloning van al je werk. Het start met het papier snijden, inkt met de hand mengen, machine afstellen. Voor een gemiddeld kaartje ben ik toch 4 à 5 uur bezig in totaal, het drukken zelf duurt niet zo lang. Daarom kan je ook geen proefdruk aanvragen, het is vertrouwen in twee richtingen. Dat maakt het voor mij ook fijn werken.”

Hoe lang zit je in het vak?

Wim: “Ik doe dit al 20 jaar, eerst was het een hobby en nu mijn beroep. Van kleins af aan was ik al geïnteresseerd in drukken. Ik ging als kind al langs bij een drukker bij ons in de straat in Paal, drukker Fernand. De fascinatie was er al. Het geratel van de machines bracht me rust, nog altijd trouwens. Het eerste jaar op school leerden we ook over boekdruk en dat heeft me nooit losgelaten. Ik hecht ook veel belang aan duurzaamheid. Met het soort papier dat ik gebruik, de verf en mijn druktechniek breng ik toch mijn steentje bij en maakt me nog gelukkiger met het resultaat.”

/ Wil jij deze leuke postkaart versturen? Koop je kaartje ‘Groeten uit Beringen’ op de toeristische dienst.

/ Bekijk het volledige programma met alle zomeractiviteiten op www.beringen.be/groetenuit

Win: Wil jij kans maken op een unieke ‘Groeten uit Beringen’-totebag? Wij geven er 5 weg. Stuur je leukste Beringse zomerfoto naar communicatie@beringen.be.