Een bewijs van leven is een document waarmee je kunt aantonen dat je nog in leven bent. Dit document wordt soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.
Voorwaarden
Een bewijs van leven kan door de volgende partijen aangevraagd worden:
- jezelf
- je wettelijk vertegenwoordiger
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden als de afgifte ervan wettelijk bepaald is
- een derde persoon met volmacht en een kopie van de identiteitskaart van de aanvrager
Attest bestemd voor het buitenland dient ondertekend te worden door de bevoegde ambtenaar.
Procedure
Je kan een bewijs van leven aanvragen
- via het thuisloket
- op afspraak in het Stadhuis
Thuisloket
- met een kaartlezer en jouw eID kan je het attest online aanvragen. Je ontvangt het attest in je mailbox.
- zonder kaartlezer kan je het attest ook online aanvragen. Je ontvangt het binnen 1 tot 3 werkdagen in je mailbox.
Op afspraak
Heb je een formulier ontvangen dat ingevuld moet worden? Maak een afspraak en kom met het formulier langs op het Stadhuis. Het formulier moet volledig ingevuld én ondertekend zijn.
Wat meebrengen
Je vraagt het attest zelf op
- je identiteitskaart of verblijfsvergunning
- eventueel ontvangen formulier
Je vraagt het attest voor iemand anders aan
- een volmacht van de betrokkene
- de identiteitskaart van de betrokkene of een kopie
- je eigen identiteitskaart
- eventueel formulier (ingevuld en ondertekend door de betrokkene)
Kostprijs
Het bewijs van leven is gratis.
Meer info
Je kan het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken op
- 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
- 'Mijn burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid