Bewijs van leven

Een bewijs van leven is een document waarmee je kunt aantonen dat je nog in leven bent. Dit document wordt soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Thuisloket - bewijs van leven

Maak een afspraak - bewijs van leven

Voorwaarden

Een bewijs van leven kan door de volgende partijen aangevraagd worden:

  • jezelf
  • je wettelijk vertegenwoordiger
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden als de afgifte ervan wettelijk bepaald is
  • een derde persoon met volmacht en een kopie van de identiteitskaart van de aanvrager

Attest bestemd voor het buitenland dient ondertekend te worden door de bevoegde ambtenaar.

Procedure

Je kan een bewijs van leven aanvragen

Thuisloket

  • met een kaartlezer en jouw eID kan je het attest online aanvragen. Je ontvangt het attest in je mailbox.
  • zonder kaartlezer kan je het attest ook online aanvragen. Je ontvangt het binnen 1 tot 3 werkdagen in je mailbox.

Op afspraak

Heb je een formulier ontvangen dat ingevuld moet worden? Maak een afspraak en kom met het formulier langs op het Stadhuis. Het formulier moet volledig ingevuld én ondertekend zijn.

Wat meebrengen

Je vraagt het attest zelf op

  • je eID of verblijfsvergunning
  • eventueel ontvangen formulier

Je vraagt het attest voor iemand anders aan

  • een volmacht van de betrokkene
  • de eID van de betrokkene of een kopie
  • je eigen eID
  • eventueel formulier (ingevuld en ondertekend door de betrokkene)

Kostprijs

Het bewijs van leven is gratis.

Meer info

Je kan het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken op