Beringen wil MTB-paden vrijhouden van crossmotoren

Gepubliceerd opwoensdag 6 okt 2021 om 11:50

In de mountainbikewereld heeft de Avonturenberg op be-MINE haar reputatie waargemaakt als uitdagend parcours voor gevorderden in een setting rond industrieel erfgoed. Bovendien investeerde stad Beringen bijvoorbeeld 10.000 euro in dirt jumps ontworpen door de gerespecteerde trialbiker Kenny Belaey. “We blijven de komende jaren investeren in deze hotspot voor mountainbikers met meer en gevarieerde attracties”, zegt schepen van Sport Tijs Lemmens. “Echter hebben we ook vastgesteld dat elektrische crossmotoren het MTB-park beschadigen en voor overlast zorgen. Tegelijk zien we aan bospaden schade aan de natuur door zowel elektrische crossmotoren als de uitvoering op benzine.”

“Omdat elektrische crossmotoren met een krachtige elektromotor zijn uitgerust en bijgevolg nog sneller rijden dan MTB’s, worden de landingen achter de jumps en de bochten sneller beschadigd. Een parcours specifiek voor motorcross (MX) vraagt andere infrastructuur en het MTB-park in Beringen is cru gezegd geen MX-park, want het MTB-park kan de intense slijtage door elektrische crossmotoren niet aan”, aldus schepen Lemmens.

Daarnaast kunnen sancties volgen. Het MTB-park is voorbehouden voor twee soorten mountainbikes: niet-gemotoriseerde en elektrische mountainbikes. Elektrische crossmotoren zijn er verboden. Trappen is hierbij niet per se nodig, want deze hebben een schakelaar die de crossmotor enkel op de motor doet rijden. “De politie of gemeenschapswacht-vaststellers kunnen patrouilleren en eventueel boetes uitschrijven. Dit is in het belang van de veiligheid van de mountainbikers en wandelaars, maar ook van de crossmotorrijder zelf”, geeft schepen Lemmens mee. “De houten constructies zijn niet berekend op het gewicht van elektrische crossmotoren. Dat en de hogere snelheid verhogen het risico op ernstige letsels.”

“Ik ben me ervan bewust dat er voor motorcrossers weinig geschikte locaties in de buurt zijn om hun sport te beoefenen. Daar is helaas nog geen pasklare oplossing voor”, besluit schepen Lemmens