Stad Beringen bekijkt samen met De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG) hoe dienstverlening nog warmer, menselijker en efficiënter kan. In het kader van het project ‘Herwonnen Vertrouwen’ wordt het bestaande concept van dienstverlening op afspraak onder de loep genomen én geëxperimenteerd met nieuwe vormen.
Dienstverlening op afspraak krijgt menselijke update
Sinds enkele jaren werkt stad Beringen uitsluitend op afspraak voor administratieve dienstverlening. Deze werkwijze heeft zijn voordelen, maar roept na de coronaperiode ook vragen op over toegankelijkheid, klantgerichtheid en het comfort van medewerkers.
Schepen van Dienstverlening, Jessie De Weyer licht toe: “We willen weten of deze aanpak nog steeds het beste is voor onze inwoners én onze medewerkers. Daarom zijn we, samen met de VVSG, op zoek naar wat nog beter, eenvoudiger en menselijker kan.”
Het project ‘Herwonnen Vertrouwen’ wil net dat doen: vertrouwen herwinnen in de relatie tussen burger en stad, door meer in te zetten op nabijheid, eenvoud en een warm onthaal. Uit verschillende Vlaamse steden en gemeenten werd Beringen geselecteerd om verder mee aan de slag te gaan.
Beleidsdoelstelling: Beringen excelleert!
De stad krijgt voor dit project gratis begeleiding van twee stafmedewerkers van de VVSG, die Beringen ondersteunen met workshops en expertise.
Het experimenteren gebeurt in overleg met een netwerk van interne diensten waaronder Burgerzaken, het Klantencontactcentrum, ICT, de Sociale Dienst en Bouwen & Wonen. “Dat onze stadsdiensten het mandaat krijgen van het bestuur om te experimenteren is op zich al een krachtig signaal”, benadrukt schepen Jessie De Weyer. “Het toont dat we als bestuur durven vernieuwen en het vertrouwen geven aan onze medewerkers om samen met de burger te bouwen aan een betere stad.”
Testrondes met en voor burgers
Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat stad Beringen sinds kort verschillende testmomenten organiseert waarbij inwoners – uitzonderlijk – ook zonder afspraak terechtkunnen op het Stadhuis. Deze testrondes maken deel uit van een bredere methodiek van mensgericht ontwerpen (human centered design), waarin geëxperimenteerd en bijgestuurd wordt op basis van feedback van burgers én medewerkers.
Tijdens deze testmomenten kunnen inwoners zonder afspraak bijvoorbeeld nog terecht voor het aanvragen van Belgische identiteitskaarten, Kids-ID’s en paspoorten op woensdag 11 juni van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur.
Ook voor het afhalen van elektronische kaarten, paspoorten, rijbewijzen, uittreksels uit het strafregister en PIN-PUK codes kunnen burgers zonder afspraak nog terecht op woensdag 4 en 11 juni van 13.30 tot 16.30 uur en op donderdag 5 en 12 juni van 13.30 tot 16.30 uur.
Inwoners wordt aangeraden om vooraf te controleren wat ze precies moeten meebrengen via www.beringen.be. Let op: tijdens deze momenten kunnen de wachttijden oplopen.
“Het is belangrijk dat inwoners weten dat het hier om experimenten gaat”, benadrukt schepen Jessie De Weyer. “Maar het toont ook onze bereidheid om écht te luisteren, bij te sturen en samen te bouwen aan een dienstverlening die werkt voor iedereen.”