Hoe laat ik mijn aangifte invullen door een medewerker van de FOD Financiën?

Hoe laat ik mijn aangifte invullen door een medewerker van de FOD Financiën?

Al onze sessies ter plaatse (in de kantoren en in de gemeenten) zijn geannuleerd.

U hoeft op dit moment niets te doen. U krijgt uw aangifte in de loop van de maand mei, ten laatste begin juni.

Neen. Het is niet nodig om te bellen voor een afspraak. U moet uw voorstel zorgvuldig nakijken. Als de gegevens correct en volledig zijn, hoeft u niets te doen.

Tot wanneer kan ik bellen voor een afspraak?

Bel zodra u uw aangifte ontvangt. Doe het zo snel mogelijk om zeker een afspraak te krijgen op een voor u passend moment.

Opgelet: na 30 juni is er geen hulp meer mogelijk! Wacht dus niet tot het laatste moment.

Ja. Om een afspraak te maken moet u ons uw gegevens en de gegevens van die persoon geven:

  • zijn of haar voor- en achternaam
  • zijn of haar nationaal nummer (op de achterkant van de identiteitskaart)
  • zijn of haar postcode

We zullen u ook vragen of de persoon buitenlandse inkomsten heeft (een wedde of een pensioen in het buitenland, een huis of appartement in het buitenland … ).

Als u de aangifte van meerdere personen wilt laten invullen, moet u meerdere afspraken maken.

We bellen u terug op de afgesproken datum voor het invullen van de aangifte van een bepaald persoon. U moet dus toegang hebben tot alle informatie en documenten die nuttig zijn voor het invullen van die aangifte.

Begin juni zal die persoon per post een document ontvangen met de meegedeelde gegevens. Hij moet reageren op dat document om het verzenden van de aangifte te vervolledigen.

We helpen u in de taal die officieel gebruikt wordt in uw woonplaats.

Dat betekent bijvoorbeeld dat we u niet in het Nederlands kunnen helpen als u in een Franstalige gemeente woont.

We kunnen u ook niet helpen in een andere taal dan het Nederlands, het Frans of het Duits (we kunnen u bijvoorbeeld niet helpen in het Engels).

Spreekt u de taal niet die officieel gebruikt wordt in uw woonplaats? U kunt iemand anders vragen om in uw plaats te bellen. U moet hem dan volgende gegevens bezorgen:

  • uw voor- en achternaam
  • uw nationaal nummer (op de achterkant van uw identiteitskaart)
  • alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte:
    • met betrekking tot het jaar 2019
    • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.

Ja, dat is normaal. De aangifte wordt automatisch verstuurd, zelfs als u al een afspraak hebt. U hoeft niets te doen met uw papieren aangifte.

Een medewerker zal u, zoals afgesproken, terugbellen op de vastgelegde datum.


Meer nieuws

Uitgelicht