Auto maakt plaats voor fietssnelweg in Beringen

Auto maakt plaats voor fietssnelweg in Beringen

In Beringen legde de provincie Limburg zo’n 420 meter fietssnelweg aan langs het Albertkanaal. Tussen de brug van Tervant (ter hoogte van de Zandhoefstraat) en de kanaalbrug (aan de Kolenhaven) kunnen fietsers zich nu veilig verplaatsen over een breed fietspad dat volledig gescheiden is van het autoverkeer.

Auto maakt plaats voor fiets

Ook voor autobestuurders verandert de situatie. Het autoverkeer kan er vanaf nu slechts over één rijstrook, en dus ook maar in één richting, rijden. “De auto maakt dus letterlijk plaats voor de fietser,” zegt gedeputeerde voor mobiliteit Bert Lambrechts.

De echte infrastructuurwerken vonden al plaats in het najaar van 2019. Het was nog even wachten op de signalisatie en beplanting vooraleer de werken opengesteld konden worden. “Fietsers genieten nu van een mooi, vrijliggend fietspad. Ze krijgen bovendien voorrang op het autoverkeer bij de kruising. Dat proberen we zoveel mogelijk toe te passen bij onze fietssnelwegen, op voorwaarde dat de veiligheid en de context het toelaat,” aldus gedeputeerde Lambrechts.

De Albertkanaalroute

Het stuk fietssnelweg maakt deel uit van de F5 Antwerpen-Herentals-Hasselt, ook wel de Albertkanaalroute genoemd. Die fietsverbinding is op dit moment al volledig befietsbaar. In de toekomst wordt de kwaliteit van de infrastructuur op bepaalde delen nog verbeterd en krijgt de fietssnelweg nog route-aanduiding in de typische stijl van de fietssnelwegen. Zo weet je dat je op een fietssnelweg fietst.

Schepen van mobiliteit Jean Vanhees vult aan: “We zijn erg blij dat de fietssnelweg langs het Albertkanaal tussen de brug van Tervant en de kanaalbrug is afgerond. Daarnaast hopen we dat de resterende delen van de fietssnelweg langs het Albertkanaal op het grondgebied van Beringen ook zo snel mogelijk kunnen aangelegd worden, net als de fietssnelweg langsheen de spoorlijn. Dit zal de veiligheid van de fietser nog meer ten goede komen.”

Het Limburgse provinciebestuur is de initiatiefnemer van de werken en prefinanciert de kosten, die zo’n 351.000 euro bedragen. De helft daarvan wordt teruggevorderd bij  de Vlaamse overheid. De stad Beringen deed het toezicht op de werken.

Uitgelicht