Modernisering burgerlijke stand

Modernisering burgerlijke stand

Sinds zondag 31 maart zijn de papieren aktes van de burgerlijke stand definitief verleden tijd. Het Burgerlijk Wetboek werd aangepast zodat alle akten digitaal opgemaakt zullen worden.
De burger tekent niet langer een papieren akte, enkel de ambtenaar tekent nog digitaal met de elektronische identiteitskaart.
 
Voor de huwelijken behouden we het ceremonieel karakter waarbij het koppel gevraagd zal worden om hun handtekening te zetten. De officiële akte zal later digitaal getekend worden door de ambtenaar.
 
Zowel de nieuwe digitale aktes als ook de oude papieren aktes worden in een centrale nationale databank bewaard. Hierdoor wordt het opvragen van afschriften en uittreksels veel eenvoudiger, zowel voor de burger als voor officiële instanties.
 
“Bijgevolg kan je vanaf vandaag terecht bij onze dienst burgerzaken om aktes op te vragen. Vroeger moest je naar de gemeente van de geboorte, huwelijk of overlijden, maar nu kan je eigen gemeentehuis je dus verder helpen,” stelt schepen van burgerzaken Hilal Yalçin.

Ook een aantal officiële instanties hebben toegang tot de nationale databank. Zo zullen ze in de toekomst meer en meer documenten zelf kunnen opvragen.
 
Deze wijzigingen zijn een grote stap vooruit in de digitalisering van de burgerlijke stand, maar ook in de dienstverlening naar de burger toe. Schepen Yalçin raadt de burgers dan ook aan om het thuisloket te gebruiken via onze website www.beringen.be/thuisloket.
Hier kan je terecht om alle attesten en aktes aan te vragen zonder je nog naar het administratief centrum te begeven.

 


Meer nieuws

Uitgelicht